Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Συμμετρικός ή Ασύμμετρος? Βασικά για σωστή επιλογή

Διάφορα είδη πυρήνων



Με τον χρόνο που περνάμε αυτές τις μέρες στο σπίτι, θεώρησα ότι είναι καλό να γράψω κάποια άρθρα και να λύσω κάποιες από τις ποιο συνήθεις απορίες που έχουν οι αθλητές στο μπόουλινγκ.

Μία από τις πρώτες ερωτήσεις που κάνει κάποιος μπαίνοντας στο proshop, είναι με ποιόν τρόπο (layout) πρέπει να τρυπήσω μία μπάλα για να έχω το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Επειδή η απάντηση είναι σχετικά περίπλοκη, όσο απλή και αν φαίνεται, πάμε να δούμε με ποια σειρά πρέπει να δίνεται η απάντηση.

Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τον τρόπο παιχνιδιού του καθενός. Υπάρχουν 3 κατηγορίες παιξίματος. Η πρώτη είναι αυτή που η συνάρτηση στροφών και ταχύτητας είναι ίση με το 0 ( στροφές = ταχύτητα). Η δεύτερη είναι αυτή που η ταχύτητα είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τις στροφές ( ταχύτητα > στροφές ) και η τρίτη είναι αυτή που οι στροφές είναι περισσότερες σε σχέση με την ταχύτητα ( στροφές > ταχύτητα ). Σαν ορολογία η πρώτη κατηγορία λέγεται match up, η δεύτερη rev dominant και η τρίτη speed dominant. Δεν σημαίνει ότι αν είμαστε σε κάποια κατηγορία από αυτές έχουμε πλεονέκτημα, αρκεί να αντιμετωπιστεί σωστά η χαρτογράφηση του εξοπλισμού!


Το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι αν μιλάμε για συμμετρικό ή ασύμμετρο πυρήνα. Με πολύ απλά λόγια για να ξεχωρίσουμε δύο περιπτώσεις μεταξύ τους, οι συμμετρικές έχουν δύο σημάδια στην επιφάνεια τους, ενώ οι ασύμμετρες τρία. Οι ασύμμετρες έχουν την ιδιότητα να «διαβάζουν» καλύτερα το μεσαίο κομμάτι του διαδρόμου ( midlane ).  Οι συμμετρικές με όποιον τρόπο και να τρυπηθούν, ο άξονας περιστροφής της (psa) θα καταλήξει να είναι στο κέντρο του αντίχειρα. Με τις καινούριες προδιαγραφές που θα ισχύουν από τον Αύγουστο του 2020, θα υπάρχει περιορισμός στις αντιδράσεις που θα μπορούμε να δημιουργήσουμε με μία συμμετρική μπάλα.


Ανάλογα με την κατηγορία παιχνιδιού που παίζεις, υπάρχουν καλύτεροι συνδυασμοί όσο αφορά τον πυρήνα της μπάλας  που πρέπει να επιλέξεις. Αν για παράδειγμα είσαι στις κατηγορίες much up ή rev dominant και οι δύο συνδυασμοί μπορούν να σε βοηθήσουν, ενώ αν είσαι στην κατηγορία speed dominant, ιδανικά θα χρησιμοποιήσεις μόνο ασύμμετρες .





Συμμετρικός για high track με VAL 20 μοίρες
Συμμετρικος για high track με VAL 45 μοίρες
Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά για τις συμμετρικές με ποιους τρόπους μπορούμε να πάρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Όπως είπαμε με τους κανονισμούς που θα ισχύουν από τον Αύγουστο, έχουμε μόνο δύο αποφάσεις να πάρουμε. Ποια θα είναι η απόσταση από το pin στο pap και ποιο το μέγεθος της γωνίας VAL. Σε αυτό το σημείο να πω ότι σε επόμενο άρθρο θα γράψω αναλυτικά τη θεωρία πίσω από τα δύο συστήματα χαρτογράφησης μπαλών, το dual angle και το VLS. To σημείο που βρίσκεται το κέντρο βάρους της μπάλας (cg), δεν έχει καμία σημασία, μιας και όπως είπαμε ο άξονας που θα περιστρέφεται η μπάλα αφού τρυπηθεί, θα είναι στο κέντρο του αντίχειρα.  Η απόσταση από το pin στο pap παίζει ρόλο αν είσαι αθλητής που δημιουργείς αρκετές περιστροφές στη μπάλα ή λιγότερες. Αν έχεις πολλές περιστροφές ιδανικά θέλεις μία απόσταση κάπου στις 3,5 ίντσες με 4 1/4 . Αν ο κάθετος άξονας που ρίχνεις (axis tilt) είναι μεγαλύτερος τότε θέλεις αποστάσεις μεταξύ 4,5 με 5 ίντσες. Το εύρος της γωνίας VAL που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε στις συμμετρικές μπάλες είναι από 20 έως 30 μοίρες για να έχουμε αλλαγή πορείας πιο κοντά στις κορύνες και πιο απότομα, ή 30 με 45 μοίρες για πιο ομαλή και συνεχόμενη πορεία προς τις κορύνες.


Συμμετρικος για low track με VAL 20 μοίρες
Συμμετρικός για low track με VAL 45 μοίρες















Για τις ασύμμετρες ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που πρέπει να υπολογίσουμε για την χαρτογράφηση (layout) είναι η τοποθέτηση του psa σε σχέση με το pap του εκάστοτε αθλητή.  Για να έχουμε την  περισσότερη και πιο συνεχόμενη πορεία πάνω στον διάδρομο, θα πρέπει να βάλουμε τον αντίχειρα ακριβώς στο σημάδι του psa. Αν θέλουμε να έχουμε μια πιο απότομη αλλαγή πορείας στον διάδρομο, με διάβασμα λίγο νωρίτερα στον διάδρομο, θα τοποθετήσουμε τον αντίχειρα λίγο αριστερότερα (για δεξιόχειρες) από το psa. Για να πάρουμε το μέγιστο διάβασμα στον διάδρομο με τη δυνατότερη αλλαγή πορείας στο break point, θα τοποθετήσουμε το psa πάνω στην ευθεία που δημιουργεί η γωνία VAL.
Ασύμμετρος με αντίχειρα στην γωνία VAL
Ασύμμετρος με αντίχειρα στο psa
Ασύμμετρος με αντίχειρα κοντά στο psa




Σίγουρα η μεγαλύτερη παρατήρηση που κάνουμε πλέον με τον μοντέρνο τρόπο παιχνιδιού, είναι ότι οι ασύμμετρες μας δίνουν πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες για να δημιουργήσουμε τις επιθυμητές αντιδράσεις στον διάδρομο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: